LT Tech styrker seg på Bardufoss:

NY LEVERANDØR: Skolefly av typen SAAB MFI-15 Safari er et dagligdags syn på Bardufoss. Nå har LT Tech AS overtatt ansvaret for vedlikeholdet av flyene til Luftforsvarets flygeskole. Foto: Morten Kasbergsen (arkiv)
NY LEVERANDØR: Skolefly av typen SAAB MFI-15 Safari er et dagligdags syn på Bardufoss. Nå har LT Tech AS overtatt ansvaret for vedlikeholdet av flyene til Luftforsvarets flygeskole. Foto: Morten Kasbergsen (arkiv)

Vedlikeholder militære skolefly

MÅLSELV: LT Tech AS overtok 1. juli ansvaret for vedlikeholdet av Luftforsvarets skolefly. Flyene skal vedlikeholdes på Bardufoss.

Publisert Sist oppdatert

Før jul i fjor avgjorde Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) at LT Tech AS fra Tromsø skulle få ansvaret for å vedlikeholde Luftforsvarets 16 SAAB MFI-15 Safari-fly fra 1. juli i år. Flyene brukes av Luftforsvarets flygeskole på Bardufoss.

- Kontrakten har en verdi på nærmere 3,5 millioner kroner i året. Den gjelder i to år med opsjon på ytterligere to år. Vi skal holde SAAB Safari-flyene i luftdyktig stand innenfor ei ramme på totalt 1300 flytimer i året, forteller administrerende direktør, Erlend Olsen, i LT Tech AS.

Fikk tre tilbud

Det var tre aktører som leverte anbud på flyvedlikeholdet. Ifølge FLOs kunngjøring av kontraktinngåelsen leverte LT Tech det laveste tilbudet. Det høyeste tilbudet var på i overkant av 4,2 millioner kroner i året. Tidligere var det Patria Helicopters AS som hadde ansvaret for vedlikeholdet av de militære skoleflyene.

Dette er LT Techs andre kontrakt på Bardufoss. I 2017 vant selskapet anbudet på vedlikeholdet av skoleflyene til Universitetet i Tromsø. Patria Helicopters var uenige i tildelinga, og stevnet universitetet for retten. Det endte med at Patria tapte og måtte betale saksomkostninger på 58 000 kroner.

Fem årsverk

Ifølge Erlend Olsen vil LT Tech øke sin bemanning på Bardufoss som en følge av den nye kontrakten. I dag har selskapet fire årsverk på Bardufoss, og i løpet av høsten skal de opp i fem årsverk.

- Produksjonen vil alltid variere ut fra hvor mange flytimer som blir tatt ut av SAAB Safari-flåten. Når det er topper i produksjonen på Bardufoss vil vi supplere med folk fra Tromsø, sier den administrerende direktøren.

LT Tech leier i dag lokaler i hangaren til Stiftelsen Norsk Luftfartshøyskole på Bardufoss lufthavn. Olsen forteller at de disponerer nok areal til også å vedlikeholde de militære flyene.

Luftforsvaret har operert SAAB Safari-flyene siden 1981. Ifølge Erlend Olsen kan flyene fortsatt brukes i mange år.

- Flyene er i ekstremt god stand etter at Patria har vedlikeholdt dem. Så det er ikke noen grunn til å bytte dem ut med det første, avslutter han.

Powered by Labrador CMS