– Vi kunne omsatt for mye mer hvis vi hadde større lokaler

BARDUFOSS: Caravan- og bobilforhandleren hadde 16 millioner kroner mindre i omsetning i 2018 enn i 2017. Likevel hadde selskapet et overskudd på nærmere 10 millioner kroner i fjor.

Publisert Sist oppdatert

2017 var rekordår for Lians caravan & fritid AS med ei omsetning på nærmere 253 millioner kroner og et overskudd på drøyt 10,18 millioner kroner. Fjoråret ble ikke like bra, i hvert fall ikke omsetningsmessig. Selskapet landet på ei omsetning på nærmere 237 millioner kroner og et overskudd på 9,888 millioner kroner.

- 2018 ble ikke så verst. Det var travelt og småkaotisk, som det pleier å være. Og så var det trangt. Vi har nådd taket for hvor mye vi kan omsette for i våre nåværende lokaler, forteller daglig leder Hege Lian.

Hun sier seg veldig godt fornøyd med resultatet på nesten ti millioner kroner. Mesteparten av overskuddet går med til å øke egenkapitalen til selskapet. Egenkapitalen er nå på litt over 75 millioner kroner. Det er 25 millioner kroner mer enn i 2015.

- Vi bruker ikke opp pengene. Vi sparer til dårligere tider, for vi kan ikke regne med at alt går til himmels framover.

Satser i Tromsø

I mai etablerte Lians seg i Tromsø. Det vil imidlertid ikke vises på regnskapet til Lians caravan & fritid fordi Lians Tromsø er et eget aksjeselskap. Hege Lian er ikke bekymret for at virksomheten i Tromsø skal ta kunder fra virksomheten på Andslimoen.

- Det er et eget marked i Tromsø. Der selger vi dessuten merker som hele tida har vært i Tromsø. De fleste fra Tromsø som ønsker å kjøpe en bobil hos oss kommer uansett til Andslimoen fordi det er her vi har det store utvalget. Kanskje kommer vi til å satse mer på utleie i Tromsø, sier Hege Lian.

Lians Tromsø avlaster dessuten Lians caravan & fritid ved å ta oppdrag som verkstedet på Andslimoen ikke har kapasitet til å ta.

Nedgang også i år

Så langt er det ingenting som tyder på at 2019 blir et toppår for Lians caravan. Det begynte rolig i januar og februar, for så å ta seg opp på vårparten. Nå i fellesferien har det imidlertid blitt roligere igjen.

- Det er veldige svingninger i år. Vi selger brukbart godt, men det er mer opp og ned enn det pleier å være. Slik det ser ut nå, kommer vi til å gå litt ned i omsetning i 2019. Resultatet ser likevel ok ut, beretter den daglige lederen.

Utforinga til selskapet er at de for lengst har vokst ut av sine nåværende lokaler på Andslimoen. Planen er å etablere et nytt bygg på 6000 kvadratmeter på motsatt side av E6 på Andslimoen. Lians caravan har sikret seg tomt til si nye satsing, men det blir likevel ikke byggestart i år.

- Med det kundegrunnlaget vi har kunne vi omsatt for mye mer hvis vi hadde hatt større lokaler, spesielt på verkstedtjenester. Vi har et skrikende behov for et større verksted, forteller Lian.

Ifølge henne er det ikke aktuelt å bygge noe nytt før de får solgt det gamle anlegget. Utfordringa er at det ikke er regulert til detaljhandel, og den eneste interessenten på gammelbygget ønsker kun å kjøpe hvis eiendommen blir omregulert til slik handel.

- Vi har ikke mulighet til å sitte med to anlegg. I hvert fall ikke hvis vi skal bygge det store anlegget som vi ønsker. Vi får se hvordan det går.

40 ansatte

Arild Braathen i Målselv Arbeiderparti hadde tirsdag et leserinnlegg i Nye Troms der han tok til orde for at Lians caravan ikke må få dispensasjon fra områdeplanen. Ifølge Hege Lian er ei omregulering det eneste som kan gjøre at de får solgt det gamle bygget.

- Vi er 40 ansatte som genererer mye penger inn til kommunen, og som trenger en større arbeidsplass. Vi kaver oss i hjel i det lille bygget. Det er kun én interessent, og det er på detaljhandel. Det er ingen andre som er interessert fordi tomtene er så små at det ikke er plass til å få til store ting her. Det blir for trangt, sier hun.

I leserinnlegget skrev Braathen at Lians kjøpte tomta på Andslimoen tidlig på 1990-tallet. Hege Lian ønsker å presisere at Lians bygde på Andslimoen i 1985.

– Da var kravene helt annerledes. Da visste vi ikke at det skulle bli så stort. Vi bygde ut fra det som var normen og behovet for 34 år siden.

Powered by Labrador CMS