Patria-kjøpet:

FORNØYD: Målselvordfører Bengt-Magne Luneng flankert av Eirik Stueland til venstre og Terje Bråthen til høyre under lunsjen. Luneng håper satsingen kan være begynnelsen på noe enda mer og enda større på Bardufoss. Foto: Terje Tverås
FORNØYD: Målselvordfører Bengt-Magne Luneng flankert av Eirik Stueland til venstre og Terje Bråthen til høyre under lunsjen. Luneng håper satsingen kan være begynnelsen på noe enda mer og enda større på Bardufoss. Foto: Terje Tverås

– Vi ønsker å være med og utvikle Bardufoss som et viktig senter for framtida

BARDUFOSS: Patria Helicopters er nå kjøpt opp av Kongsberg Gruppen, som skal vedlikeholde NH90 på Bardufoss. Det nye navnet er KAMS Bardufoss AS.

Publisert Sist oppdatert

Alt i Patria og alle de 26 ansatte blir med i det nye selskapet Kongsberg Aviation Maintenance Services Bardufoss AS.

Divisjonsdirektør Terje Bråthen i Kongsberg Defence & Aerospace sa det slik onsdag 1. juli da overtakelsen var et faktum:

– Det er en viktig dag for Kongsberg Gruppen og en milepæl at vi nå i dag har kjøpt aksjer i Patria Helicopters. Vi er ydmyke overfor den oppgaven vi står foran. Det er viktig for oss at vi er på Bardufoss, og vi ønsker å være med og utvikle Bardufoss som et viktig senter for framtida.

Ifølge kommunikasjonssjef Kyrre Lohne er kjøpet en del av Kongsbergs langsiktige satsing innen drift og vedlikehold av Forsvarets materiell. Tradisjonelt har Kongsberg Gruppen ikke vært orientert mot det å vedlikeholde fly, kjøretøy eller annet forsvarsrelatert teknologi. De har i stedet vært systemleverandør og produsert nytt utstyr.

Bygge seg opp

Forsvaret har i stadig større grad signalisert at de har behov for og ønske om økt sivilt og militært samarbeid innenfor vedlikehold av sitt materiell. Systemene er blitt mer og mer komplekse, og økonomi og bemanning har vært en nøkkelfaktor for at Forsvaret dermed har sluppet til sivil industri.

Samtidig har Kongsberg en ambisjon om å bygge seg opp innenfor dette området. De kjøpte derfor halvparten av Patria i Finland i 2016, og i fjor kjøpte de aksjemajoriteten i tidligere AIM Norway AS, hvor også Patria eier en andel. AIM Norway, som opprinnelig er det gamle hovedverkstedet for Luftforsvaret på Kjeller, har nå fått navnet Kongsberg Aviation Maintenance Services AS. I fjor ble det inngått en strategisk avtale med Forsvaret om vedlikehold, blant annet på NH90. Ved å kjøpe opp Patria-selskapet på Bardufoss legger de til rette for vedlikehold av alle NH90 på Bardufoss, også det tyngre vedlikeholdet av maskinene som skal stasjoneres utenfor Bergen.

I tillegg tegnet de 18. juni en intensjonsavtale med Forsvarets logistikkorganisasjon om P-8, det maritime overvåkingsflyet som skal ha base på Evenes. Dermed ligger det i kortene at Kongsberg også skal etablere seg der.

Lærlinger

Kongsberg legger opp til ekspandering av virksomheten på Bardufoss. Onsdag ble det ansatt noen personer som skal være i ledelsen, blant andre Vegar Gystad, som skal lede bedriften på Bardufoss.

– I første omgang er vi rundt 25 ansatte, så skal vi bli 30. Men vi har vekstambisjoner om 60 stillinger, sier han.

Samme dag ble de ansatte i Patria orientert om skiftet i bedriften. Ifølge Gystad var det en spent, men behersket forsamling som var glad for å få avklart hva som skjer.

For å rekruttere flere flymekanikere i årene framover vil Kongsberg etablere en filial av Kongsberg Technology Training Centre AS, kalt K-Tech, på Bardufoss. Det er et utdanningssenter innen teknologi- og industrifag i næringsparken i Kongsberg, som satser på lærlinger. De tre første lærlingene på K-Tech Bardufoss starter opp til høsten. Dette kan den videregående skolen på Bardufoss glede seg over, som har fått en klasse ekstra innen flyfag fra høsten av.

– Vi er opptatt av å få de aller beste teknikerne vi klarer å få tak i. Da må vi kople sivil kompetanse med det militære. Så når vi etablerer K-Tech her, blir det et samarbeid med fylket og videregående skole, tett opp mot Forsvaret, sier Kyrre Lohne.

Målselvordfører Bengt-Magne Luneng flankert av Eirik Stueland til venstre og Terje Bråthen til høyre under lunsjen. Luneng håper satsingen kan være begynnelsen på noe enda mer og enda større på Bardufoss.

Divisjonsdirektør Terje Bråthen sier K-Tech Bardufoss er et svar på fylkeskommunens avgjørelse om å opprette en ekstra flyfagklasse og bygge et internat på Bardufoss.

Nils Foshaug, som er prosjektleder for Arctic Aviation Center, mener det er prisverdig at fylkeskommunen tar et nasjonalt ansvar når de går inn for flere flyfagelever her. Likevel er Bardufoss minst på flyfag av de fire videregående skolene som tilbyr flyfaglinje i landet. Rektor Michael Erstad sier dette er en start og håper tilbudet vil vokse med årene.

Lokale tjenester

I tillegg til flyteknikere trenger Kongsberg også leverandører av varer og tjenester fra distriktet.

– Vi er allerede ute og speider etter lokale leverandører som kan være med i vår operative drift her på Bardufoss, sier Kyrre Lohne.

Mens andre større industribedrifter handler globalt, holder Kongsberg Gruppen seg til nasjonale leverandører av sikkerhetsmessige grunner. De har et nettverk av leverandører i hele landet, og nå vil de spille på de lokale ressursene.

Det gleder ordførerne i Målselv og Bardu.

– Det er kjempespennende at KAMS og Kongsberg Gruppen nå setter et ordentlig fotavtrykk her. Jeg håper virkelig at dette kan være begynnelsen på noe enda mer og enda større, sier målselvordfører Bengt-Magne Luneng.

Også barduordfører Toralf Heimdal, som lenge har ivret og jobbet for at sivile aktører kan komme til Indre Troms og tjene Forsvaret, sier dette styrker miljøet både på luft- og hærsiden, og at det markerer at vi er i gang.

Både Målselv og Bardu har satset sterkt på Arctic Aviation Center. Men ifølge oberst Eirik Stueland, sjef for Maritim helikopterving på Bardufoss, startet samtalene med Kongsberg og arbeidet om et samarbeid lenge før Innovasjonsbase Nord og Arctiv Aviation Center kom på banen.

Skaper entusiasme

I talen under lunsjen på Bardufoss flystasjon onsdag sa Stueland at dagens begivenhet er en kulminering av mange års arbeid om hvordan Forsvaret vil satse på drift og vedlikehold.

– Ikke bare for å spare penger og personell, men også for å effektivisere og få mer operativ effekt av hvordan vi håndterer utstyret vårt.

Han mener dette kan gi enorme muligheter for framtida.

– KAMS setter Bardufoss på kartet, og det skaper entusiasme på plassen. Dette viser at det er en oppbygging på flyplassen, sier han.

Koronasituasjonen har forsinket leveransen av de siste NH90, som er ventet før jul. Det er nå bare to maskiner som er fiks ferdig i operativ tjeneste på Bardufoss. Maritim luftving har fått levert 12. Men de første seks de fikk, var ikke den endelige versjonen og må sendes tilbake til fabrikken for ombygging. De tre neste de fikk, skal ombygges lokalt. Totalt skal åtte maskiner stasjoneres på Bardufoss for Kystvakta, og seks på Håkonsvern utenfor Bergen for fregattene.

Stueland sier det fremdeles er problemer med deler til maskinene, og det er på tale å bygge et større delelager på Bardufoss.

Men når det gjelder flyegenskapene til NH90, er obersten klar på at de er de aller beste. Helikopteret mener han er uovertruffen til Kystvakta, og til anti-ubåt-krigføring skal den være formidabel.

Stueland oppsummerte Kongsberg-satsinga på Bardufoss slik i talen:

– Det er en stor dag for oss, en stor dag for Bardufoss, en stor dag for Forsvaret. For det som skjer med NH90, er strengt tatt prøvekluten på hvordan det kan bli på flere systemer på sikt.

Powered by Labrador CMS