Setter pris på bruhjelp:

FALLEFERDIG: Skutvikbrua er i dårlig stand, og har vært stengt lenge. Pensjonert bruingeniør Roar Flydal har vist interesse for kommunens prosjekt med å finne en best mulig løsning for ny bru. Foto: Roar Flydal (arkiv)
FALLEFERDIG: Skutvikbrua er i dårlig stand, og har vært stengt lenge. Pensjonert bruingeniør Roar Flydal har vist interesse for kommunens prosjekt med å finne en best mulig løsning for ny bru. Foto: Roar Flydal (arkiv)

– Vi skal selvfølgelig se på det, og det har vi for så vidt gjort tidligere også

BALSFJORD: Fagansvarlig for vei i Balsfjord, Arnt Hansen, setter pris på at folk engasjerer seg i prosjekter som kan være en nøtt for kommunen å knekke.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har ganske mange føringer på hvordan vi kan gjøre ting. Vi er nødt til å løse ut prosjekter etter loven om offentlige anskaffelser, og det er ikke alltid at løsninger er så enkle som de først kan se ut til. Men for all del, det er bra at folk engasjerer seg og vil hjelpe, sier fagansvarlig for vei i Balsfjord, Arnt Hansen.

For et par uker tilbake mottok han og Balsfjord kommune et brev fra den pensjonerte bruingeniøren Roar Flydal, som ville tipse om at ei løsning med stålrør kunne være aktuell for å minske kostnadene ved bygging av ei ny Skutvik bru.

Les også: Erfaren bruingeniør foreslå rørlosning for å få på plass ei ny Skutvik bru

– Jeg har snakket med han og takket for innspillet. Vi skal selvfølgelig se på det, og det har vi for så vidt gjort tidligere også, sier Hansen.

Kort levetid

Han forklarer at ingeniører han har konferert med har pekt på noen utfordringer med å bruke ei løsning med hele stålrør.

– Når vi ser på beregninger som går på flom og vannmengde som kan komme i området, så ser vi at det ikke er så enkelt som å bare måke ned et rør og tro at blir gode greier. Det er såpass store vannmasser det er snakk om. Da må det støypes slike vinger som man har på ei betongbru.

Han forteller også at Statens vegvesen har gått bort fra den foreslåtte løsninga på grunn av at PH-verdi og kalk i vannet medfører stor slitasje og tæring på ei slik bru.

– Til slutt så vil det da kollapse. Og man kan kanskje spare 500.000 kroner på ei slik løsning, men så spørs det likevel om det vil være lønnsomt med tanke på levetid, sier Hansen, som også har sett på en løsning med halvrør, som han mener potensielt kan fungere bedre.

Ny utlysning

Da bruprosjektet ble lagt ut på anbud i fjor, var alle tilbud som kom inn langt over budsjettramma. Nå er planen å lyse det ut på nytt, og da åpne for at tilbyderne kan komme med ulike alternativer til hvilken løsning som kan brukes.

– Og nå er det jo ikke satt av penger til brua lenger, så da er vi litt avhengige av hva kommunestyret beslutter etter den anbudsrunden. Nå må vi bare se hva som kommer, sier Hansen.

Han forteller at kommunen har omkring 20 bruer den har ansvar for, og at mange av dem er i dårlig stand.

– Det ble rapportert om Skutvikbrua i flere år før den til slutt kollapsa. Jeg kan nevne bruer i fleng som det samme er på vei å skje med.

Han forteller at Takvassbrua er prosjektert, og at Sandselv bru lenger ut i Fjellbygda synger på siste verset.

– Det er et av stedene hvor det må gjøres tiltak i løpet av kort tid, så det handler egentlig bare om hvor det blir prioritert, sier han.

Han forteller at han har hørt mye prat blant kommunens innbyggere, som savner mer bruk av lokale entreprenører til slike prosjekter.

– Men nå er det sånn at vi er nødt til å lyse det ut. Vi ønsker gjerne å bruke lokale, men da må de komme med tilbud, og til slutt er det sånn at det er prises som rår, sier Hansen.

Powered by Labrador CMS