GJENGANGER PÅ SLETTA: Svedenborg har deltatt på dragrace på den samme sletta flere ganger tidligere, og vunnet totalt 4 ganger etter dette løpet. Foto: Marie Nitteberg Dalhaug
GJENGANGER PÅ SLETTA: Svedenborg har deltatt på dragrace på den samme sletta flere ganger tidligere, og vunnet totalt 4 ganger etter dette løpet. Foto: Marie Nitteberg Dalhaug

Vidar vant for 4. gang i dragracing-konkurransen

Med små marginer vant Vidar Svedenborg (40) med sin Porsche 911 i Norges råeste bakkeløpsdragracing-konkurranse fredag kveld. Det var kun tre hundredeler som skilte mellom første og andreplass.

Publisert Sist oppdatert

Banen var såpeglatt denne fredagen, og selv om Svedenborg har en spesiell knapp på lur som han kaller «gul camarokiller», så spant hjulene hele veien over sletta første runde. Knappen endrer turbotrykket, slik at effekten øker fra de originalt 650 hestekreftene bilen har, til rundt 850 hestekrefter. Dette optimerer akselerasjonen ved start.

Det unike navnet han har gitt knappen for anledningen, er et lite stikk til konkurrenten Ole-Johnny Pettersen, som deltok i løpet med nettopp en gul Camaro. De to kniver ofte om seieren.

– Under optimale forhold hadde jeg nok tapt for Ole-Johnny, sier en ydmyk, men fornøyd vinner.

Her kan du se flere bilder fra dragracet.

Ville ikke byttet ut Porschen

Porschen har vist seg å være en vinnerbil det er lite tull med, i motsetning til mange andre av bilene som deltar i slike løp. Å bytte den ut med en annen type bil nå, er uaktuelt.

– En fordel med en Porsche 911, er at det aldri er noe som ryker, forteller Svedenborg overbevisende.

Kommentator Per Christian Håveødegård forteller publikum at bilen koster over 5 millioner. Noen nøyaktige tall vil ikke Svedenborg røpe. – Han er dyr, ja. Legg merke til registreringsnummerets henvisning til bilnavnet.

911

Svedenborg er glad i tallet 911, og det dukker opp ganske utilfeldig flere steder. Bilen hans er en Porsche 911 med et registreringsnummer som slutter på 911. Mobilnummeret hans begynner på 911. Nye Troms kan røpe at det er et ganske spesielt nummer.

– Har du betalt dyrt for å få akkurat dette nummeret?

– Helt ærlig, det er fra tiden jeg jobba i Netcom, ler Svedenborg godt.

Vær til besvær

Svedenborg var tydelig oppgitt over at det var vann på strekka så han måtte kjøre på tomgang, akkurat som i et vanlig veikryss, men han er glad for å ha vunnet. Forrige gang han deltok på dragrace i Fjellandsbyen i 2019, vant nemlig Petter Solberg, og Svedenborg kom på den bittersøte andreplassen. Nå har han tatt seieren hjem igjen.

På spørsmål til vinner om han vil bytte ut sin Porsche 911 med en elbil i fremtiden, viser Svedenborg til et bilde på bakruta. Der er det et stort klistremerke av Tommy fra tegneserien «Tommy og Tiger’n» som tisser på et elbilsymbol. Det er helt klart uaktuelt.

Regnet øste ned rett før konkurransen skulle begynne, til stor frustrasjon for deltagerne. Heldigvis tok det ikke lang tid før publikum fikk gleden av en pause i regnværet. Under selve konkurransen ble det faktisk oppholdsvær. Likevel skapte regnet på asfalten og lav temperatur i lufta problemer med veigreipet for bilene, og i en konkurranse som handler om å få bilen raskest opp i fart, blir ikke forholdene de beste for å få opp farta.

Akselerasjonskonkurranse

Det var folksomt på sletta nedenfor Målselv fjellandsby, der dragracingkonkurransen foregikk. Både unge og gamle gledet seg over røyk, støy og stor fart. Mange børner på bakdekkene for å skape friksjon og varme, som igjen fører til bedre veigrep.

Kommentator Per Christian Håveødegård og vinner Vidar Svedenborg er fornøyd med dragracet, tross regnvåt veibane.

Dragracing er en populær gren innenfor motorsport som oppstod i California på 1930-tallet; en akselerasjonskonkurranse. Strekningen de kjører er normalt 402,33 meter som tilsvarer en fjerdedels engelsk mil eller en noe kortere bane på 201 meter. Bilene konkurrerer to og to mot hverandre og vinneren kåres etter utslagsmetode og tid.

På grunn av strekkas begrensninger i henhold til kriterier for dragrace, har banen her blitt kortet ned slik at man fortsatt kan kjøre duell.

– Denne banen er 120 meter, forteller Svedenborg.

På tredjeplass i fredagens løp kom Benjamin Grønvoll Ariza fra Sørreisa. Han kjørte en blå Audi TT.

Bittersøt andreplass

Svedenborg vant med tiden 6 sekunder og 4 hundredeler, mens andreplassen gikk til Stefan Hansen (30), også fra Narvik, med tiden 6 sekunder og 7 hundredeler.

– Jeg hadde egentlig ikke tenkt å stille på grunn av vått føre. Jeg spinner til jeg er forbi mål på grunn av dårlig feste, så de siste hundredelene var bare flaks, men jeg er kjempefornøyd, smiler Hansen.

Stefan Hansen kjørte inn til andreplass, kun tre hundredeler bak vinneren, med sin Nissan GTR.

Powered by Labrador CMS