Regjeringen går imot stortingsvedtak fra i fjor:

LITT BRYSOMT: Jan Lauritsen flyttet til Bardufoss for to år siden. Selv om han aller helst skulle ønske at han slapp å stadig måtte innom lege for å fornye førerkortet, er det å kunne kjøre bil så viktig at han ikke synes han har noe valg. Foto: Vera Lill Bjørkhaug
LITT BRYSOMT: Jan Lauritsen flyttet til Bardufoss for to år siden. Selv om han aller helst skulle ønske at han slapp å stadig måtte innom lege for å fornye førerkortet, er det å kunne kjøre bil så viktig at han ikke synes han har noe valg. Foto: Vera Lill Bjørkhaug

Viderefører helseattesten for de eldste bilførerne

Med bakgrunn i faglige vurderinger fra Helsedirektoratet og Statens vegvesen har regjeringen nå vedtatt å videreføre en obligatorisk helseattest for bilførere over 80 år. Det synes mange eldre er en bra løsning.

Publisert Sist oppdatert

De som har førerkort for personbil må fra fylte 80 år jevnlig gjennomgå en helseundersøkelse hos fastlegen eller annen lege, som også innebærer at de selv fyller ut ei egenerklæring. Hvis en oppfyller helsekravene, kan legen utstede helseattest og en kan få førerett med varighet på inntil 3 år. For førere av tyngre kjøretøy og de som driver med persontransport, må de fornye sertifikatet sitt hvert år.

Leder i Målselv pensjonistforening, Eva Hage, sier dette er et tema som formelt sett ikke har vært oppe til debatt hos dem, og derfor kan hun ikke uttale seg om deres holdning til saken.

– Men vi kommer til å ta det opp når vi er i gang igjen til høsten, sier hun.

Fraråder fjerning

Stortinget vedtok i 2021 at den obligatoriske aldersbestemte helseattesten for bilførere over 80 år skulle avvikles.

Dette var Nasjonalforeningen for folkehelsen, Legeforeningen, Optikerforbundet, Personskadeforbundet, MA - Rusfri Trafikk og Trygg Trafikk sterkt uenige i, og de gikk ut og frarådet å avvikle ordningen. Faglige utredninger fra Statens vegvesen og Helsedirektoratet deler interesseorganisasjonenes syn, og sist fredag vedtok regjeringen derfor å opprettholde ordningen med obligatorisk legeattest jevnlig for å fornye retten til å kjøre bil.

Uproblematisk

78-årige Magne Mellingsæther fra Andslimoen synes det er helt i orden at de som skal ferdes i trafikken sjekkes for å finne ut om alt er i orden. For ham var det så viktig å holde seg opptatert og dermed kunne opptre korrekt i trafikken, at han tok et oppfriskningskurs hos trafikkskole da han var 65 år.

– Selv har jeg et par år igjen, men jeg er allerede i ei ordning med utvidet sertifikat, og får stadig påminnelser om å komme til helsesjekk, sier han, og tenker at dette ikke kommer til å bli nevneverdig annerledes den dagen han fyller åtti.

Litt imot

Jan Lauritsen flyttet fra Kroken til Bardufoss for to år siden. Han har godt og vel passert 87 år og skal ta helseattesten og få fornyet førerkortet til neste år.

– Jeg skulle aller helst ønske at jeg slapp å ta den testen, men det er viktig å fortsatt kunne kjøre, sier han, og avfinner seg med det med direktivet fra myndighetene.

Han har inntrykk av at enkelte leger ikke går altfor grundig til verks for å fornye kjøretillatelsen, men sier at selv ble han utsatt for rene kryssforhøret av sin fastlege i Tromsø.

– Men det er i hvert fall blitt slutt på å tegne klokka, og huske utenat og gjenta setninger, forteller han.

Magne Mellingsæther har holdt seg oppdatert på trafikkregler ut over i pensjonistalder og ser heller ingen store bakdeler med at de eldste bilførerne helsesjekkes for alles felles beste.

Ved mistanke

Og dette blir det nå slutt på. Regjeringen ønsker noen justeringer i førerkortveilederen, for å presisere at kognitive tester bare skal benyttes ved mistanke om kognitiv svikt.Tidligere ble kognitive funksjoner i varierende grad undersøkt i helseundersøkelsen for å avdekke eventuelt demens. Samferdselsdepartementet presiserer at kognitive tester ikke lenger skal være en integrert del av undersøkelsen.

– Kognitive tester har alltid blitt benyttet ved mistanke om kognitiv svikt. I førerkortveilederen vil vi foreslå justeringer for å tydeliggjøre at disse testene bare skal brukes når det er mistanke om kognitiv svikt, opplyser statssekretær Mette Gundersen (Ap) via pressekontakt.

Siri Eide Storaa hos Målselv trafikkskole sier hun er glad for at helseattest hvert 3. år for de bilførerne på åtti pluss beholdes. – Eldre får svekket både syn og allmenntilstand, så dette er bra for trafikksikkerheta, mener hun.

Trafikksikkerhet først

Sannsynligheten for at flere bilførere vil komme til å kjøre rundt uten å oppfylle helsekravene dersom den obligatoriske helsesjekken avvikles, er stor ifølge utredningen fra Helsedirektoratet og Vegvesenet. Dette mener de vil kunne gi flere drepte og hardt skadde i trafikken.

Faglig leder ved Målselv trafikkskole, Siri Eide Storaa, sier at de støtter vedtaket om å beholde obligatorisk helseattest for å kunne fornye førerkortet etter fylte 80 år.

– Jeg synes det er bra at de eldre er innom helsesjekk. Vi har en del kurs for eldre bilførere, og vi vet at de med alderen blir svekket på en del ting, som syn og ellers allmenntilstand, sier hun.

Powered by Labrador CMS