Foto: Maiken Kiil Kristiansen
Foto: Maiken Kiil Kristiansen

– Vil sette prosessen mange år tilbake

BALSFJORD: Regionvegsjef i Statens vegvesen, Torbjørn Naimak, mener at en traséendring for veiprosjektet mellom Nordkjosbotn og Storfjord vil sette prosjektet tilbake med flere år.

Publisert Sist oppdatert

Det var på torsdag i forrige uke at gruppelederne til Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Arbeiderpartiet i Balsfjord var med på en befaring sammen med stortingsrepresentant Tor-André Johnsen. Befaringa var satt opp for å se på den planlagte traseen mellom Nordkjosbotn og Storfjord og den traseen som Balsfjordpolitikerne først ønsket seg, men som ble satt en stopper for av NVE for flere år siden.

Skal snakke sammen

Gruppelederne i partiene som deltok i befaringa, uttrykte på torsdag at de ønsker å gå sammen for å diskutere om det er mulig og verdt det å få på plass et kommunestyrevedtak med en ny trasé. Dette ble de oppfordret til å gjøre av stortingsrepresentanten, som mente lokalpolitikerne burde kreve omkamp for å få traséen de egentlig mener er best. Det ble også gitt uttrykk for at dette ikke på noen måte kunne forsinke prosessen nevneverdig, da det ennå ikke er satt noen dato for byggestart av veien. Veien er heller ikke en del av den nasjonale transportplanen som ble presentert tidligere i år.

Ikke enig

Regionvegsjef i Statens vegvesen Region Nord, Torbjørn Naimak, er ikke enig i at prosjektet ikke vil bli utsatt av en traséendring på nåværende tidspunkt. Han mener at å flytte traséen til andre siden av dalen vil utsette prosjektet med flere år.

– I Balsfjord kommune har dette vært en årelang prosess, og det er et vedtak som går for den linja som vi har planlagt. Det er det vi forholder oss til. Det kan være andre som jobber for andre ting, men vi kommer til å jobbe for den vedtatte linja, den som allerede er detaljregulert, sier Torbjørn Naimak til Nye Troms.

Regionvegsjef Torbjørn Naimak mener det vil få svært store konsekvenser å endre på traséen mellom Nordkjosbotn og Storfjord nå, slik de folkevalgte politikerne er inne på tanken om å gjøre. (Arkivfoto)

Han sier at saken vil flyttes langt inn i framtida om kommunen skal starte en prosess med å endre på trasévalget nå.

– Etter alle den utredningen som har vært gjort, vil det være å sette hele prosessen tilbake med veldig mange år. Det er det som blir konsekvensen av det. Det er snakk om en helt ny plansak og mange prosesser og diskusjoner som må gjøres på nytt igjen. Prosjektet blir da flyttet veldig langt inn i framtida, slår Naimak fast og presiserer at å endre på kommunedelplanvedtaket, vil ta flere år.

Ikke godt alternativ

Naimak mener at et alternativ på den siden av dalen som flere av politikerne nå gir uttrykk for at de ønsker seg, ikke er et ideelt alternativ.

– Det er flere ting som gjør at dette ikke er et optimalt alternativ. Det er et alternativ som gir betydelig lengre vei, blant annet.

Han mener alternativet politikerne snakker om, kan være bedre for noen innbyggere, men at det er langt fra tilfellet for trafikantene som skal ferdes langs veien.

– For trafikantene vil dette være en trist sak, men det er klart at det er politikernes politiske rett å gjøre dette. Det er bare det at konsekvensene er svært omfattende, sier regionvegsjefen.

Han tror heller ikke at strekningas manglende tilstedeværelse i den nyeste nasjonale transportplanen vil føre til at utsettelsen av prosjektet ikke blir så stor.

– Dette er en vei som uansett vil komme til å bli prioritert. Med en traséendring er det mer en håpløs sak, og man melder seg på i konkurranse med Ramfjord når det kommer til lange prosesser, sier Naimak til Nye Troms.

Powered by Labrador CMS