BLIR BEVART: Alt tyder på at den 60 år gamle fjellhangaren på Bardufoss flystasjon blir vernet. Forsvarsbygg foreslår i hvert fall vern i verneklasse 1 i den nye Landsverneplan for Forsvaret fase II. (Arkivfoto)
BLIR BEVART: Alt tyder på at den 60 år gamle fjellhangaren på Bardufoss flystasjon blir vernet. Forsvarsbygg foreslår i hvert fall vern i verneklasse 1 i den nye Landsverneplan for Forsvaret fase II. (Arkivfoto)

Vil verne fjellhangaren

MÅLSELV: Så er det endelig bekreftet. Forsvarsbygg foreslår å verne fjellhangaren på Bardufoss flystasjon.

Publisert Sist oppdatert

Nye Troms skrev torsdag at Forsvarsbygg ikke ville svare på om fjellhangaren er foreslått vernet i forbindelse med Landsverneplan for Forsvaret fase II. Begrunnelsen som ble gitt var at det er et gradert anlegg. Via andre kanaler har imidlertid lokalavisa fått tilgang på dokumentene knyttet til landsverneplanen. I dokumentene står det at fjellhangarens eksteriør og interiør er foreslått vernet i verneklasse 1. Det er den høyeste verneklassen. Et eventuelt vern vil med andre ord omfatte hele anlegget inkludert inngangsparti og porter.

«Anlegget framstår som representativt for begynnelsen av den kalde krigen og er helt autentisk i forhold til byggetidspunktet i sine hovedvolumer og inndeling. Det er lite ellers som bedre forteller om frykten for atomkrig enn et atomsikkert fjellanlegg, og anlegget står som et minne om den kalde krigens opplevde realitet. Anlegget har dermed meget stor både sjeldenhetsverdi og pedagogisk verdi», skriver Forsvarsbygg.

Første i Norge

Som et mottiltak mot atomtrusselen kom det i 1954/55 retningslinjer fra NATO hvor det ble spesifisert at fly skulle spres for å redusere eventuelle skadevirkninger ved bombeangrep. I 1958 ble det bestemt at spredningsprinsippet ikke ga nok sikring. Fly skulle nå lagres i fjell for ekstra sikkerhet.

Fjellhangaren på Bardufoss ble bygget før disse bestemmelsene kom, og er således Norges første hangar i fjell. Den ble bygget i 1954. Steinmassene ble sannsynligvis benyttet som fyllmasse under rullebanen, der det opprinnelig var myr.

«Anlegget er blitt modernisert og oppgradert siden oppføringen og framstår i dag i god stand og godt vedlikeholdt. Anlegget er i daglig bruk», skriver Forsvarsbygg videre i verneforslaget.

Vernet skal sikres fjellhangaren, dens volum og utforming, samt teknisk utstyr i hangaren og historiske verdier knyttet til fjellhangarene som helhet.

Forsvarsbygg har også vurdert fjellhangaren ved Bodø hovedflystasjon og fjellhangaren på Flesland ved Bergen for vern. Ingen av disse anleggene er imidlertid foreslått vernet. Men fjellhangaren i Bodø er foreslått dokumentert for arkivmessig bevaring. Dokumentasjonen skal bestå av innsamling og systematisering av arkivmateriale, informasjon og kunnskap om anlegget.

Ut på høring

Landsverneplan for Forsvaret fase II er nå sendt ut på høring til blant annet berørte kommuner og fylkeskommuner. Høringsfristen er satt til 31. januar 2015. Forsvarsbygg vil deretter på bakgrunn av høringsuttalelsene eventuelt bearbeide høringsforslaget før det sendes Forsvarsdepartementet for endelig behandling. Deretter framsendes planen til Riksantikvaren for godkjenning og eventuell etterfølgende formell fredning av utvalgte objekter etter kultur-minneloven.

Powered by Labrador CMS