FØRSTE AV TRE: Dette er den første av tre Wisent 2 Panserbataljonen får i løpet av 2019 og 2020. Foto: Kari Anne Skoglund
FØRSTE AV TRE: Dette er den første av tre Wisent 2 Panserbataljonen får i løpet av 2019 og 2020. Foto: Kari Anne Skoglund

Viste fram Panserbataljonens nye vidunder

SETERMOEN: Torsdag fikk Panserbataljonen overlevert sin nye Wisent 2 bergingspanservogn. – Det er høytid for oss, sier han.

Publisert Sist oppdatert

De forrige bergingspanservognene til Panserbataljonen fyller i år 50 år. Torsdag kunne endelig dens arvtaker rulle ut av hangaren i Setermoen leir, og demonstreres for offentligheta. Prosjektleder i Forsvarsmateriell, Cato Berg, gratulerte dens nye brukere med nyervervelsen, fortalte om dens bruksegenskaper og forklarte at vogna er konstruert for å støtte Leopard 2. Bataljonssjefen var strålende fornøyd med å ha fått den første av tre Wisent 2 i «stallen».

– Dette er høytid. Vi har venta på denne lenge nå. Ikke minst for det sikkerhetsmessige, altså det å ha ei vogn som er i stand til å berge alle våre øvrige vogner på en skikkelig måte, sier bataljonssjef Einar Aarbogh.

Tyngst og tryggest

Med sine 63,5 tonn er bergingspanservogna Hærens tyngste og best beskyttende kjøretøy. Også for vognkjørerne er den nye Wisent 2 tryggere. Vogna er utstyrt med firepunktsbelter, som både sikrer bedre enn i de gamle. Og som gir dem god handlefrihet samtidig som de er fastspente. Men når Panserbataljonens sjef snakker om sikkerhet er det først og fremst formålet bergingspanservogna skal brukes til han referer til.

Den nye bergingspanservogna til Panserbataljonen er Hærens tyngste og tryggeste. Her demonstreres det at vogna har kapasitet til å alene løfte sin forgjenger, ei vogn som nå er 50 år gammel.

– Den har kapasitet til å operere både i lyset og mørket. Den har også en kapasitet til å kunne berge de stridsvognene våre med en mye, mye bedre evne. Ikke bare operasjonsmessig, men også sikkerhetsmessig betyr dette et veldig godt skritt i riktig retning, sier han.

Den nye vogna kan for eksempel alene løfte en Leopard 2, mens det måtte to av den gamle typen til for å gjøre den samme operasjonen. Den er ikke bare vesentlig sterkere, den har også betraktelig mer av utstyret er automatisk. Det gjør at flere oppgaver mannskapet har måtte gjøre manuelt nå blir helautomatiske. Løftekapasiteten er på 32 tonn.

– Oppgraderinga betyr at Panserbataljonen og Brigade Nord får en ny bergingskapasitet som gjør at vi kan gjennomføre berging helt framme i fremste linje. Om så under beskytning av fienden, hvor mannskapet og vogna har en langt bedre beskyttelse og operativ evne i forhold til den gamle vogna, sier sjefen for Panserbataljonen.

Prosjektleder i Forsvarsmateriell, Cato Berg, forteller om vognas spesifikasjoner, deriblant at den er heldigitalisert innvendig.

50-åringen fortsetter

Vogna er utstyrt med sveise og skjæresystemer, og som mye annet utstyr er dette plassert i vognas skrog. Dette er den første av tre nye bergingspanservogner. Nummer to kommer i juni, mens nummer tre kommer i 2020. Også Rena leir har fått og får til sammen tre nye bergingsvogner av samme type.

De gamle bergingspanservognene får ikke gå av med pensjon med de første. De er nemlig fullt operative og skal brukes videre, selv om den nok møter sin overmakt i nykommeren.

– De gamle skal vi fortsette å bruke, det blir en kombinasjon mellom gammelt og nytt. Den gamle vogna er 50 år i dag, og er «still going strong». Det er en kjempekapasitet til tross for alderen. Så det er viktig å ha den i strukturen vår framover, sier han.

Bergingspanservogna har fått navnet Discos. Visste du at alle panservognene får navnet sitt etter hestene til det Søndenfjellske dragonregiment?

Noen fordeler hadde nemlig den gamle, hvor den nye byr på utfordringer. Den er så stor at når den skal ut på trafikkerte veier, så må Forsvaret søke om dispensasjon til forflyttinga og veien må sannsynligvis også sperres.

– Det er ei utfordring som vi skal ta, og finne gode løsninger på. For det er ikke sånn at vi bare skal bruke denne inne i leiren, vi må også kunne ta den med ut i skytefelt for øvelser der, sier han.

Sjef ESK6, Kenneth Hol, prosjektkoordinator i Hærstaben, Rune Øyen, sjef Panserbataljonen, Einar Aarbogh, vognkommandør Espen Lunde Henriksen, skytter og hjelpemannskap Robin Navarsete, vognfører Steffen Haukebøe, prosjektleder i Forsvarsmateriell, Cato Berg og sjefsersjant i Panserbataljonen, Mats Randers.

Powered by Labrador CMS